Raz v jednom bode, vždy v jednom bode!!!

Autor: Richard Rovinský | 27.2.2014 o 11:20 | (upravené 27.2.2014 o 11:34) Karma článku: 3,63 | Prečítané:  330x

Alebo prečo je stagnácia iba výhovorka, ktorou sa bránime pred zmenou. Ak robíme niečo 20 rokov, tak to neznamená, že sme expertmi.

Stagnácia je podľa slovníka zastavenie rozvoja, nečinnosť alebo nehybnosť. V prípade rozvoja osobnosti a zručností, to však platí iba do určitej miery. Veď nie nadarmo sa vraví, opakovanie je matkou múdrosti.

  • Spomienka na školské roky

Zastavenie rozvoja našich vedomosti však neznamená, že si všetko zapamätáme. Skúste si spomenúť na poučky pána profesora zo strednej školy o maticiach, Newtonov zákon, všetkých 118 prvkov Mendelejevovej periodickej tabuľky prvkov, a tak by som mohol pokračovať ďalej. Pravdepodobne si už na väčšinu nespomenieme, až na pár výnimiek.

Jedna štúdia poukazuje na závislosť medzi voľno časovými záujmami a množstvom informácii, ktoré si študenti dokážu zapamätať. Zoberte si napríklad činnosti počas letných prázdnin. Ak študenti počas leta boli naďalej nútení pracovať s vedomosťami, nemali taký problém nastúpiť naspäť do vzdelávacieho procesu, ako tí čo počas leta trávili čas bezcieľne. Určite si teraz spomeniete na vstupné previerky, či testy. A pritom stačilo navštevovať letnú školu, krúžok...

  • Kariéra

Školské lavice sme zamenili za stoly alebo kóje v práci. No ruku na srdce, vzdelávame sa aj naďalej tak ako v tých školských? Množstvo informácii, ktoré Vám prebleskne pred očami každý deň je neuveriteľné. Nie je jednoduché si to zapamätať a nie to ešte aj použiť. Platí, že ak si niečo nezapamätáme, tak to nevieme ani použiť.

Štatisticky vzaté nám trvá zhruba jeden kalendárny rok, aby sme sa všetko naučili čo je nevyhnutné na vykonávanie práce v pozícii do ktorej sme boli prijatý. Každý to zažil, voláme to nadšenie pre novú prácu. No tam naše vzdelávanie, vo väčšine prípadov aj končí. No a keď niečo potom robíme 20 rokov rovnakým postupom, vraj sa staneme expertmi.

  • Vedomosti

No a teraz prichádza krutá pravda. Stagnácia, resp. zastavenie rozvoja, je ako keby ste boli majiteľom Polaroidu a dúfali, že nikto nebude lepší vo výrobe špičkových fotoaparátov. V časoch svojej najväčšej slávy chcel mať každý fotoaparát, ktorý dokáže vytlačiť fotku hneď. Táto firma pred niekoľkými rokmi takmer skrachovala, bohužiaľ ani reštrukturalizácia a ochrana štátom nepriniesla také významné výsledky. Niektoré jazyky nám tvrdia, že to bolo aj kvôli nedostatočnej reakcii manažmentu na meniaci sa trh.

Prenesme sa teraz do úrovne vašich zručností. To čo ste sa naučili, pred 15, 10, 5 alebo dokonca aj pred rokom, je možno už prekonané. No a asi ste aj zabudli určité detaily z prednášok, seminárov alebo hodín. Tie malé veci, ktoré môžu znamenať rozdiel medzi fungujúcou prevádzkou a skrachovaným podnikom.

  • Celoživotné vzdelávanie

Neveríte, že sa to dá aplikovať na život? Predstavme si život ako firmu. Každá firma potrebuje zamestnancov, čo sú naše zručnosti. Niekto ich musí viesť, čiže manažment, ktorý predstavuje vzdelanie. Ako majitelia tejto firmy očakávame zisk, ten predstavuje naše možnosti v živote - kde pôjdeme na dovolenku, v akom aute budeme jazdiť, atď. Samozrejme musíme rátať aj so stratou, alebo kolísavými ziskami.

Ak chceme mať firmu, ktorá bude neustále vytvárať zisky aj napriek nestabilnej ekonomike, tak musíme investovať do jej rozvoja. Predsa sa nemôžeme spoliehať na to, že to čo ma naučili pred 5, 10 alebo viac rokmi bude fungovať aj dnes. Samozrejme existujú určité výnimky, no aj v ich prípadoch sa jedná o ojedinelý stav. Výkonnosť, efektivita, počet nepodarkov, a iné premenné závisia od našej schopnosti reagovať na zmenu potrieb a nárokov trhu.

Samozrejme vzdelávaním nezarobíme peniaze, no zvyšujeme svoju hodnotu. Pridaná hodnota v dnešnej dobe rozhoduje, či si zákazník (napr. zamestnávateľ) kúpi naše služby za štandardnú alebo za exkluzívnu cenu. Niekedy máme za to, že profesionálna pomoc je pre nás drahá. No ak si najmeme lacného amatéra, nemusíme až tak ušetriť. Veľa omylov pri najatí amatéra, znamená aj veľa prešľapov - stagnácia, čo môže mať za následok ušli zisk.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Velez-Zuzulová šla skvelo a skončila druhá, Vlhová klesla na siedme miesto

Američanka Shiffrinová predbehla Slovenku s jasným náskokom.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.


Už ste čítali?